Александър Александров, председател на Асоциация на кредитните посредници в България, и Мирослав Владимиров, зам.-председател на Асоциация на кредитните посредници в България, бяха гости в предаването „Бизнес старт“ на телевизия Bloomberg TV Bulgaria. В разговора с водещия Христо Николов те коментираха жилищното кредитиране през месец август 2025 и как еврозоната ще се отрази на имотния пазар и ипотечните кредити в България.
Жилищното кредитиране през август 2025
Според публикуваните данни на Българската народна банка през август 2025 г. банките в България са отпуснали жилищни кредити в общ размер на 872 000 000 млн. лв., като изключим предоговорените кредити и тези за рефинансиране. Това е с 20% повече спрямо същия месец на 2024 г.
“Данните не са изненадващи в контекста на последните 2 / 3 години, които виждаме на пазара. Виждаме едно ускорено кредитиране, което разбира се се дължи главно на стабилните ни лихвени проценти и това, което се случи в бюджетната сфера като политика на доходите, което повдигна доходите в цялата страна и респективно кредитоспособността на домакинствата.” коментира Мирослав Владимиров. Той допълни, че нетният ръст на кредитирането е от порядъка на 5-6%, което на фона, че догонваме европейските страни като стандарт на живот, е нещо напълно обосновано. Ако този ръст се запази за продължителен период от време, това би било проблем по отношение на цените на жилищата.
Ипотечните кредити в България
“През 2026-та година пазарът на имоти и ипотечният пазар ще се успокоят и ще преминат в нормален режим на функциониране. Съотношението депозити и ипотечни кредити на домакинствата е 30%. Тоест 30% от депозитите, които домакинствата имат са под формата на ипотеки. В средностатистическите държави в Еврозоната това число е 50-60% и повече. “, сподели Мирослав Владимиров. Александър Александров допълни, че увеличението на данъците няма да се отрази на търсенето и покупката на имоти.
Небанково кредитиране
Мирослав Владимиров коментира “Небанковото кредитиране се използва от хора, които по една или друга причина са изпаднали действително в затруднена ситуация и за да могат да си позволят банково финансиране, трябва да решат някои проблеми с кредитоспособността си и кредитната си история, но те нямат отношение към пазара на имоти в България.”. Заместник-председателя на АКПБ добави, че щом се отнася до потребителското кредитиране, това е голям проблем – прекалено достъпно е и създава предпоставка за злоупотреба.
Еврозоната и очаквания
На 26-ти септември 2025 г. в Хотел Hyatt Regency Sofia се проведе конференцията на АКПБ – „Българският ипотечен пазар и Еврозоната: пазарна динамика, въздействие върху потребителите и очаквания за 2026 г.“. Конференцията предизвика огромен интерес от кредитни посредници, членове на Асоциацията, както и други регистрирани в БНБ такива. Присъстваха представители на водещи банки, както и медии.
„Акцентите в конференцията ще бъдат очакванията, които имаме в сектора и в ипотечния пазар, поведението на банките от 01.01.2026 г. Ще засегнеми доста голяма част от услугата кредитен посредник и това какво Асоциацията възнамерява да прави в бъдещ период, съвместно с лицензионните органи“, сподели Александър Александров. Мирослав Владимиров добави – „Замисълът на конференцията е да видим какви са очакванията на банките по отношение на лихвената политика и продуктовата структура за 2026-та година. Моите лични очаквания са, че в един обозрим период ще бъдем свидетели на промяна на продуктовата структура – ще видим нови продукти на пазара, тъй като ние в момента сме еднопродуктов пазар. Мисля, че това ще е по-голямата промяна, която ще видим на пазара. Ще видим един по-разнообразен пазар, който ще позволява и на домакинствата не просто да теглят ипотечен кредит, а да управляват ипотечния си кредит.”
Кредитното посредничество
“Развитието на ипотечния пазар няма как да не повиши интереса и към услугата на кредитното посредничество. Безспорно е, че има тенденция в този сектор да влизат хора с недостатъчна подготовка, което поставя под някакво съмнение качеството на услугите, които предоставят. Основната цел на Асоциацията е да работи в посока повишаване професионализма на хората, които са членове на Асоциацията, за да може клиентите всъщност да получават една качествена услуга.”, заключи Мирослав Владимиров.
Целия разговор може да гледате във видеото.